Art. do. Drag.

Vernisáž: 8. 8. 2023 v 19:00
Po otevření výstavy bude následovat performance Matěje Pšeničky, Karla Vladyky alias Just Karen
Umělci*kyně: Josef Rabara, Matěj Pšenička, Karel Vladyka alias Just Karen
Kurátorka: Tamara Moyzes
Výstava potrvá do 25.9.
Otevírací doba Artivist Labu:
pondělí, středa, čtvrtek 15:00-18:00
Art. do. Drag. je výstava současného umění zaměřená na téma „drag“ a to s mezigeneračním přesahem. Výstava poukazuje na to, že „drag“ je politický a patří na scénu současného umění.
Josef Rabara je fotograf, performer a jógový učitel v důchodu. Absolvent UJEP v Ústí nad Labem, ateliér Fotografie. V tvorbě ho zajímají osobní témata spjatá s queer identitou a pop kulturou. Kromě fotografie se věnuje performance, hudbě a natáčení videoklipů, především ve spojení s jeho alter egem Mušnula.
Karel Vladyka alias Just Karen je multimediální umělec a performer. Jako drag queen Just Karen vystupuje na queer kabaretních večerech Pinkbus, Queeriety a v divadelních představeních, a z dragu čerpá i ve své filmové tvorbě (Zlatý holky, Mladá umělkyně na počátku slibné kariéry). Studuje v ateliéru Nových médií na Akademii výtvarných umění v Praze a pracuje jako moderátor na Radiu Wave.
Matěj Pšenička (He/Him) neboli Pchenda je queer umělec, který se zabývá experimentováním se svou identitou, performance, visual arts a kostýmní tvorbou. Jeho identita je fluidní, což je jeden z prvků právě v jeho tvorbě. Od roku 2020 studuje na AVU v ateliéru Nove média II pod vedením Kateřiny Olivové a Dariny Alster. Jako model byl součástí New Aliens Agency a nyní je členem Kiki House of Ambitchous
Tamara Moyzes je politicky angažovaná umělkyně, kurátorka a dokumentaristka, která se zabývá tématy jako gender, rasismus, protiromské postoje, izraelsko-palestinský konflikt, diskriminace etnických menšin, otázky nacionalismu a náboženských konfliktů a orientalismus (jako kurátorka). Její práce dokládají dlouhodobý vztah k uměleckému aktivismu. Věří, že umění je formou protestu, který by měl prostřednictvím přímých uměleckých akcí odhalovat společenské poměry. Pomocí ironie, satiry a zobrazování žité zkušenosti se Tamara snaží poukázat na společenskou nespravedlnost. Ve své tvorbě využívá perspektivu prolínání menšin, přičemž vychází ze svého maďarského, židovského a romského původu a života stráveného na Slovensku, v České republice a v Izraeli.
Tamara je zakladatelkou skupiny „Romane Kale Panthera / Romští černí panteři“ (2012), která organizuje události na pomezí politického umění a aktivismu. V rámci doktorandského studia na Akademii výtvarných umění v Praze založila v roce 2018 galerii „Artivist Lab“. V roce 2022 spustila rezidenční program „Umělec v nouzi“, jehož hlavním cílem je pomáhat profesionálním umělcům, kteří uprchli před válkou. Program zatím pomohl pěti ukrajinským umělcům.
/* GALLERY */ ?>