Site specific výstava Jiřího Petrboka zkoumá nově staré přístupy. Alegorii marnosti polarity světa blahobytu v konzumu, válčení a hledání sebeurčení v tématech přesahujících člověka. Petrbok představí zcela novou sérií prací, které nehledají řešením, ani odpovědi na závažné otázky, pouze parafrázují a odráží nepřetržitou mediální reflexi světa v autorově tvorbě.
S Jiřím Petrbokem jsme již delší dobu vedli dialog o významu umění, jeho přínosu a hledání cest na tomto poli. Realizace této výstavy byla pro nás jako kurátory logickým a vzrušujícím krokem, plným očekávání výsledných děl, ale i samotného procesu, který je častokrát zajímavým příběhem.
Na výstavě jsme začali pracovat krátce po Petrbokově ukončení pedagogické činnosti Ateliéru kresby na Akademii výtvarných umění v Praze (1995–2023). Petrbok díky tomu uzavírá jednu důležitou kapitolu svého života, čímž se může intenzivněji otevírat novým možnostem a kreativitě. Ve své aktuální práci zkoumá nové pozice a nachází hlubší významy, které často neplánovaně reflektují současný stav světových událostí. Jeho díla se tak stávají jakýmsi zrcadlem doby, deníkem podprahově zaznamenávajícím dění kolem nás.
Oproti předcházejícím Petrbokovým výstavám se hledání nové formy i obsahu stalo hlavním záměrem, procesem. Výstava představuje cestu a proces práce. Od obrazu s trsem banánů, na který Petrbok náhodně narazil v obchodě s ovocem a zeleninou, až po zlaté bytosti v „krajině“ z masa. Banány se staly prvním impulsem, který přerostl v celé téma a barevnou paletu. Zlatá barva, která ho díky tomu začala fascinovat, formovala nový celek, z něhož vycházejí nové principy, mytologické charaktery a hloubka jeho maleb.
Historicky, zlatá barva, doplněná královskou fialovou, symbolizuje vysokou spiritualitu. V Petrbokově podání se tito „Bozi“ proměňují na „Ďábly“, co se rozkošnicky oblékají do masa… nebo snad truchlí? To zůstává otázkou, na kterou sám autor odpovídá: „nechci nikoho napravovat, moralizovat, poučovat atd., to bych si radši ruku useknul!“ … Pro kurátory však dílo reflektuje současnou zkázu, hrabivost a falešnou povahu člověka způsobenou válečnými konflikty a zpochybňuje záměry zúčastněných stran. Válka jako nástroj destrukce přeměňuje svět, zatímco nad zničenou krajinou krouží supi. Mnohočetnost symbolů a významů však jde ještě dál a dává příležitost k zamyšlení a různorodým výkladům ve spojení s vnitřní krajinou pozorovatele. Vše výše zmíněné se do Petrbokových obrazů podvědomě dostává, i když častokrát bez prvotního záměru.
Tento dvojí obraz světa polarit Petrbok dále rozvíjí pomocí světla a tmy, stejně jako ve svých dřívějších dílech z pražské Špálovy galerie v cyklu „Strašidla zvířat,“ kde fluorescenční barvy pracují s další vrstvou obrazu. Původní viditelné obrazy se nečekaně proměňují. Nastává jakási hra s divákem, který má být znejistěn a nucen znova přehodnotit svůj původní pohled, názor na děj v obraze. Petrbok reflektuje neustálý koloběh „spánku a bdění“, uvědomění si svého konání a potřeby neustálé bdělosti.
I přes výše zmíněný kontext je důležité zdůraznit, že Petrbok není politickým autorem. Spíše se považuje za pozorovatele, médium, které citlivě zachycuje vyšší skutečnost. Jeho díla zdatně zobrazují svět, který se prolíná napříč časovou osou v různých psychologických vrstvách osobnosti – od historie až po sci-fi budoucnost. Jeho obrazy jsou dekadentní výjevy s duchovními podtóny, a právě tyto nově zpřístupněné polohy mu umožňují sebevědomě tvořit celistvé vyobrazení spirituálních vhledů v moderním kontextu.
(Kurátoři: Filip Kazda, Michal Štochl)
Vernisáž proběhne 30. 9. od 18:00 v C.0 HYB4 Galerii.
C.0 HYB4 Galerie je otevřena: Po–Pá 09–22, So 10–21
Finanční partner: Magistrát hlavního města Prahy
Mediální partner: Kudyznudy.cz