Artivist Lab: LEPERIBEN: MY NEZAPOMÍNÁME

Artivist Lab: LEPERIBEN: MY NEZAPOMÍNÁME Artivist Lab: LEPERIBEN: MY NEZAPOMÍNÁME
Datum
Datum
1
.
8
.
2025
–⁠
30
.
10
.
2025
Čas
Čas
18:00
–⁠
18:00
Místo
Místo
D.0 Artivist Lab
Pořadatel
Pořadatel
Externí spolupráce
Druh akce
Druh akce
Výstava
Přístupnost
Druh akce
Bezbariérové
Pro děti
English friendly
Vstupné
Vstupné
Zdarma
Doprovodný program
Doprovodný program
Ne

LEPERIBEN: MY NEZAPOMÍNÁME

Vizuální paměť romského holokaustu v současném umění.

Vernisáž výstavy proběhne 1. srpna v 18:00.

Kurátorka: MgA. Tamara Moyzes, Ph.D. (Spolupráce s ARA ART a Goethe Institut)

Umělectvo: Lidija Markovic (DE), Alfred Ullrich (DE), Nihad Nino Pušija (DE), Romane Khale Panthera (CZ), Monika Kováčová (CZ), ARA ART & Divadlo Husa na provázku (CZ)

Svědectví romských přeživších holokaustu rezonují v romském umění jako vyjádření tiché paměti, která volá po zkoumání a smíření. — Norica Costache

Výstava LEPERIBEN: MY NEZAPOMÍNÁME představuje kulturní a politické gesto, jehož cílem je uctít památku romských obětí nacionálního socialismu a zároveň reflektovat přetrvávající historickou amnézii, která po desetiletí obklopuje romské utrpení. Projekt prezentuje tvorbu – jak samostatně působícího umělectva, tak členstva interdisciplinárních kolektivů –, které prostřednictvím vizuálního umění artikuluje paměť, odpor a kulturní kontinuitu.

Výstava uvádí díla trojice výrazných německých umělců a umělkyň – Lidije Mirković, Alfreda Ullricha a Nihada Nino Pušiji, kteří se významně zapsali do dějin romského umění, mimo jiné účastí na prvním romském pavilonu na Benátském bienále v roce 2007 (Lost Paradise, kurátorka Timea Junghaus). Projekt však nezůstává pouze u připomínání minulosti– skrze interdisciplinární přístup propojuje umění, vzdělávání a aktivismus.Výstava je dále rozšířena o současné práce českých kolektivů Romane Kale Panthera a ARA ART & Divadlo Husa na provázku, které tematizují romskou zkušenost z perspektivy současných emancipačních strategií. Slovenská umělkyně Monika Kováčová prostřednictvím práce s kovem zkoumá identitu, paměť a mytologie v univerzálním i romském kontextu.

Každé z prezentovaných děl přináší hluboce osobní přístup ke kolektivnímu traumatu – a zároveň je aktem vizuální rezistence proti zapomínání. Výstava dává prostor hlasům, které byly v historii umlčovány, a nabízí veřejnosti možnost setkat se s romskou pamětí tak, jak ji artikulují samotní Romové a Romky: s důrazem na důstojnost, kontinuitu a kulturní suverenitu.

Výstava zprostředkovává pluralitní mezigenerační perspektivy romského umělectva, které prostřednictvím současného vizuálního umění reflektují a artikulují transgenerační trauma spojené s romským holokaustem.

Jednotlivá díla zde fungují jako vizuální důkazy toho, že paměť může být aktivní, kritická a sebeurčující – a zároveň představuje nástroj odporu i prostředek pro vytváření kolektivního emancipačního prostoru.

𝗔𝗥𝗔 𝗔𝗥𝗧 & 𝗗𝗶𝘃𝗮𝗱𝗹𝗼 𝗛𝘂𝘀𝗮 𝗻𝗮 𝗽𝗿𝗼𝘃𝗮́𝘇𝗸𝘂 (2020) reprezentují ve výstavě dvojici umělců – Davida Tišera a Pavlínu Matiovou –, kteří společně realizují vizuálně-performativní projekty tematizující romskou zkušenost a otevírají prostor pro kritické zviditelnění marginalizovaných hlasů.

• 𝗗𝗮𝘃𝗶𝗱 𝗧𝗶𝘀̌𝗲𝗿 (1984) je romský dramatik, režisér a zakladatel organizace ARA ART, který propojuje umění s aktivismem a dlouhodobě usiluje o kulturní a společenskou emancipaci romské a LGBTQ+ komunity.

• 𝗣𝗮𝘃𝗹𝗶́𝗻𝗮 𝗠𝗮𝘁𝗶𝗼𝘃𝗮́ (1988) je zpěvačka, herečka a členka divadelního souboru ARA ART, která se věnuje divadelní a hudební tvorbě s důrazem na romskou identitu a reprezentaci.

𝗔𝗹𝗳𝗿𝗲𝗱 𝗨𝗹𝗹𝗿𝗶𝗰𝗵 (1948) je grafik, multimediální a akční umělec žijící v Dachau, jehož tvorba reflektuje vztahy mezi majoritní společností a komunitou Sintů a Romů, přičemž vychází z vlastní rodinné zkušenosti pronásledování a genocidy během nacismu.

𝗟𝗶𝗱𝗶𝗷𝗮 𝗠𝗶𝗿𝗸𝗼𝘃𝗶𝗰́ (1963) je multimediální umělkyně romského původu působící v Německu, která se ve své tvorbě zaměřuje na vizuální dokumentaci každodenního života Romů v Evropě a je známá svou účastí na prvním romském pavilonu Benátského bienále v roce 2007.

𝗠𝗼𝗻𝗶𝗸𝗮 𝗞𝗼𝘃𝗮́𝗰̌𝗼𝘃𝗮́ (1992) je vizuální umělkyně, která využívá kovářství – historicky romské řemeslo – jako kritický prostor pro utváření nových imaginací, přičemž zkoumá propojené dějiny těchto materiálů, konfrontuje jejich složité dědictví a vytváří nové mytologie prostřednictvím imaginativního jazyka.

𝗡𝗶𝗵𝗮𝗱 𝗡𝗶𝗻𝗼 𝗣𝘂𝘀̌𝗶𝗷𝗮 (1965) je berlínsky působící fotograf a fotožurnalista romského původu, který se ve své tvorbě dlouhodobě věnuje dokumentaci života Romů v Evropě, přičemž propojuje umělecký a politický pohled na témata identity, migrace a společenské marginalizace.

𝗥𝗼𝗺𝗮𝗻𝗲 𝗞𝗵𝗮𝗹𝗲 𝗣𝗮𝗻𝘁𝗵𝗲𝗿𝗮 (2014) je interdisciplinární umělecký kolektiv působící na pomezí umění a aktivismu, který prostřednictvím performance, videoartu a instalací tematizuje romskou emancipaci, boří stereotypy a otevírá kritický dialog o rasismu, xenofobii a kulturní spravedlnosti.

Doprovodný program:

1. 8. 2025 Opening a noční performance umělců

2. 8. 2025 čtení jmen Romských obětí Holocaustu – Atrium Žižkov

Projekt vzniká jako součást výstavního a vzdělávacího cyklu LEPERIBEN: MY NEZAPOMÍNÁME, který tematizuje romský holokaust, současné formy diskriminace i emancipaci skrze vizuální kulturu.

Virtuální výstava

Galerie

No items found.

Záznam série

Podívejte se na záznam celé série.

Doprovodný program

No items found.
October 30, 2025